Derya Yücel "Yerleştirme" sanatını anlattı

Nilüfer Belediyesi'nin düzenlediği "Etüt: Güncel Sanata Doğru İlk Adımlar" isimli programa küratör, sanat yazarı, akademisyen Derya Yücel "Yerleştirme Sanatı" temasıyla konuk oldu. Çevrimiçi düzenlenen buluşmada Yücel, "Yerleştirme" sanatında "Bu eser ne hakkında" sorusu yerine, "Ben nasıl duygu ve düşünceler içindeyim" sorusunun olması gerektiğini belirtti.

KÜLTÜR-SANAT, 01 Mart 2021 Pazartesi, 13:30
Derya Yücel "Yerleştirme" sanatını anlattı

Nilüfer Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü "Etüt: Güncel Sanata Doğru İlk Adımlar" eğitim programıyla, ilgi duyanların, güncel sanat yönelimleri hakkında bilgilenmelerine ve görsel sanat etkinliklerini yakından takip edebilmelerine imkân sunuyor.Ali Akay'ın "Avant-Garde, Modernizmde Neler Oldu?" başlıklı oturumu ile başlayan eğitim programı, Emre Zeytinoğlu'nun "Hazır Nesne", Rafet Arslan'ın "Kolaj" başlıklı oturumları ile devam etti. "Etüt: Güncel Sanata Doğru İlk Adımlar" eğitim programının son oturumunu Derya Yücel, "Yerleştirme" konulu temasıyla gerçekleştirdi.
Murat Alat'ın programlaması ile çevrimiçi gerçekleşen oturuma katılan küratör, sanat yazarı, akademisyen Derya Yücel, "Etüt: Güncel Sanata Doğru İlk Adımlar" programının yerinde ve başarılı bir etkinlik olduğunu belirterek, "Bu program çağdaş sanat pratiklerine bir giriş, adım atma. Tarihsel süreçte tekrar yeniden hatırlayıp, günümüz sanatını anlamlandırma üzerine önemli bir
etkinlik" dedi. Oturuma, "Sanat nedir?" sorusu ile başlayan Derya Yücel şöyle devam etti: "Çağdaş sanata aşina olan veya yeni yeni tanışmaya başlamış bir izleyici için bu soru aslında hayati bir soru. Bir araziden veya herhangi bir yerden alınıp galeriye konan taş parçası sanat mıdır? Ya da kaza geçirmiş aracın tamponu müzeye girince sanat olur mu? Buna sanat diyebilir miyiz? Aslında bu örnekler,
çağdaş sanat tarihinde önümüze çıkan ve sanatçıların ürettiği üretimler. Peki, bir sanat yapıtını, sanat yapıtı olmayan şeyden ayıran nedir? Aslında en başta sorduğumuz sorunun artık günümüzde geçerli olmadığını söylemek için bunu ifade ediyorum. 'Sanat nedir'den çok, aslında 'Sanat hangi durumda vardır? Bir şey hangi durumda sanat olur ve sanat yapıtı olarak hangi durumda işlev görür?'
soruları olmalı. Bu noktada sanat yapıtının özü hakkındaki sorgulama günümüzde yerini 'Nedir' den 'Nasıl' sorusuna bırakmıştır. Artık bugün yapıt dediğimiz şey, çok uzun zamandır yalnızca bir nesne etrafında açıklanabilir bir tanım olmaktan çıkmıştır. Bir nesne dahi olsa önümüzde artık bununla ilgili sorduğumuz soru 'Bu yapıt işlevini nasıl yerine getiriyor?' olmalıdır. Yani sanatçının, nesnesiyle, sanat yapıtıyla bağıntısı ve izleyicinin bu nesne ile kurduğu ilişki ve bu ilişkinin ortaya çıkardığı deneyim günümüz sanatının merkezindedir." Derya Yücel, "Yerleştirme" sanatında da "Bu eser ne hakkında?" sorusu yerine, "Ben nasıl duygu ve düşünceler içindeyim?" sorusunun olması gerektiğini belirtti. "Yerleştirme" ile ilgili örnekler de veren Derya Yücel şöyle devam etti: "Bir nesne belirli anlarda, durumlarda bir simge olabildiği gibi, bir başka nesne de bazı anlarda sanat yapıtı olabilir. Bir nesne bir simge olarak işlev görüyorsa sanat yapıtına dönüşür. Herhangi bir taş, yolun üzerinde durduğu sürece elbette
sanat yapıtı değildir. Ancak bir simge olarak, biz ona izleyici olarak dikkatimizi verdiğimiz sürece sanat yapıtı olarak da işlev görür. Yerini bulacak soru 'Sanat nedir?' değil, 'Sanat ne yapar bunu nasıl yapar?' diyebiliriz. Sanat ne yapar, bunu nasıl yapar? Öncelikle onu ortaya koyanın yani sanatçının niyetine, o yapıtın izlendiği mekânsal çerçeveye bakmak gerekir. Bu çerçeve, bu bir galeri
olabilir, müze olabilir bir sanat mekânı olabilir, kamusal alan da olabilir. Bilmemiz gereken şey, bir şeyi sanat olarak meşrulaştırmak aslında tüm tarihselleştirme süreçleri ile iç içe geçen kavramsal teorik metodolojik olgularla ilişkilidir." Derya Yücel, sanatın 20. yüzyıldaki gelişimine bakmanın günümüz sanatını anlamlandırma ve konumlandırma noktasında bir hareket noktası sağladığını belirterek, "Sanatın 20. yüzyıldaki gelişimi, her şeyden önce bir becerinin ortaya koyduğu tamamlanmış, bitmiş bir estetik nesne olarak sanat yapıtı kavramını kökten değiştirdi. 20. yüzyılda geleneksel anlamda resim, heykel gibi bu
anlamda kategorize edilemeyecek üretimlere yönelik yeni tanımlar çıktı ortaya. Kısacası sanatın aslında sanat olma koşullarına ilişkin bütün bu bağlam zamanla aslında içeriye de etki etti" diye konuştu. 
Derya Yücel oturumun sonunda katılımcıların sorularını da yanıtladı.

DÜNYA EKONOMİSİ
Kripto para borsası Binance, İtalya'da da yasaklandı
Kripto para borsası Binance, yatırım hizmetlerine veya faaliyetler sağlamaya yetkisi olmadığı ger...
TÜRKİYE EKONOMİSİ
Borç yapılandırma süresi uzatıldı!
Bankalara, mali kuruluşlara borcu olan şirketler için finansal yeniden yapılandırmanın süresi iki...
İŞ KADINININ SESİ
Güçlü Ekonomi, Cesur Kadınlarla Mümkün
TOBB Bursa KGK Yönetimini ağırlayan DOSABSİAD Başkanı Nilüfer Çevikel, ekonomide güçlü adımların ...
TÜRKİYE EKONOMİSİ
29 internet sitesi için kapatma kararı
Yasa dışı işlem yaptığı tespit edilen ve Türkiye'de resmi faaliyette bulunmayan forex web siteler...
TÜRKİYE EKONOMİSİ
Merkez Bankası'ndan faiz kararı
Merkez Bankası Para Politikası Kurulu (Kurul), politika faizi olan bir hafta vadeli repo ihale fa...
TÜRKİYE EKONOMİSİ
SGK açıkladı! Süre uzatıldı..
SGK yaptığı açıklama ile haziran ayına ait muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin verilme süresi ...
Güneşe beşinci yakın geçişini yaptı
Türk sağlık sektörüne övgü
Mobil bankacılığa Covid19 dopingi
Corona virüs ile savaşan sebze ve meyveler

En Çok Okunan Haberler